Zomerserie de stagiairs van BZ: ‘Het is belangrijk klimaat concreet te maken’

5 Aug

Ze zijn jong, getalenteerd en ze zorgen voor een frisse wind op de werkvloer. Er lopen jaarlijks tussen de 450 en 500 studenten stage op het departement en op de posten. In deze zomerserie staan 25 van onze stagiairs centraal: wie zijn deze nieuwe diplomaten in spe en wat beweegt hen? Deel 12: Rutger Schuil (27) voelt zich bij DME als een vis in het water. Hij houdt zich daar bezig met 2 van zijn favoriete onderwerpen: klimaat en OS.

DSC_0004

Dit ben ik

‘Na het afronden van mijn master American st udies, doe ik nu een master internationale betrekkingen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarnaast werk ik als freelance eindredacteur voor Opiniestukken.nl. Eigenlijk ben ik per toeval in de journalistiek terecht gekomen. Ik heb ooit een aantal opiniestukken geschreven en naar de Volkskrant gestuurd. Een van de redacteuren van de krant vond dat ik talent had om te schrijven en zei dat ik eens met een vriend van hem moest bellen. Misschien dat hij nog iets wist.’

Stage bij BZ omdat

‘Ik heb vorig jaar al zes maanden stage gelopen bij de PvdA-fractie in de Tweede Kamer. Dat was een rollercoaster van pieken en dalen. Mijn stage eindigde net voor het zomerreces, dus de Kamerverkiezingen heb ik helaas niet meer van dichtbij meegemaakt. Na de politieke kant wilde ik zien waar het beleid wordt gemaakt. Ik loop van 2 april tot 27 september stage bij de directie Milieu, Water, Klimaat en Energie (DME). De vacature sprak me erg aan, omdat ik hier OS en klimaat kan combineren. Twee onderwerpen die ik erg interessant vind. Zo volg ik de klimaatdiscussie op de voet. Het klimaat is nu misschien een hot topic, maar tegelijk is het ook iets ongrijpbaars. Niet iets wat bij mensen hoog op de agenda staat. Voor velen van ons heeft het geen directe impact zoals we bij honger en terrorisme wel voelen. Daarom is het belangrijk klimaat concreet te maken.’

Tijdens mijn stage heb ik geleerd

‘Bij BZ krijg je als stagiair de ruimte om jezelf te ontwikkelen en meer op eigen benen te staan. De afgelopen maanden heb ik geleerd onafhankelijker te opereren, assertiever te zijn en op mensen af te stappen. Wat ik erg leuk vond om te doen, was het schrijven van een toespraak voor de directeur. Daar zou ik mezelf graag verder in willen ontwikkelen. Meer de schrijverskant op gaan.’

Hier sta ik voor

‘Het is belangrijk achter je principes te blijven staan. Zelf ga ik een stevige discussie niet uit de weg. Uiteraard juich ik het toe als mensen hun mening geven over zaken, maar deze moet wel genuanceerd zijn. Mensen vergeten soms eerst de feiten te checken. Denk bijvoorbeeld aan het debat over het nut van ontwikkelingssamenwerking. Ik vind dat dit wel werkt. Met OS redden we levens en dragen we bij aan een stabielere wereld. Het is jammer dat er steeds minder draagvlak is en er op hulp wordt bezuinigd. Ik hoop mijn steentje te kunnen bijdragen aan het vergroten van het draagvlak van OS en BZ.’

IMG-20130805-WA0001

Mijn stage is geslaagd als

‘De collega’s op het departement en de posten meer bewust raken van de klimaatsverandering en wat voor effect dit heeft op OS. Bij DME stimuleren we alle BZ’ers meer activiteiten te ontplooien op dit gebied. Als er in een partnerland bijvoorbeeld een nieuw project start dat door BZ wordt gefinancierd, vragen we de betrokken partijen ook te kijken wat voor gevolgen dit heeft op het klimaat. Misschien zijn er alternatieven die beter zijn voor het milieu.’

Mijn koffie drink ik

‘Cappuccino met een beetje suiker en cacao.’

Tekst: door Anouk Bakker

Leave a Reply

